Generasjon Z inntar arbeidslivet

GenZBildeBlogg-1Når vi nå forstår millenniumsgenerasjonens arbeidsvaner og holdninger, er generasjon Z på vei inn i arbeidslivet. Hva betyr det for digital markedsføring når disse, født med mobil i hånden, blir en del av målgruppen? 

Hvem er generasjon Z?

Generasjon Z er de som er født mellom 1997 og 2010. I følge SSB utgjør de ca 17% av befolkningen i Norge pr 1. januar 2019. Dette er fordelt mellom ca 7% menn og 10% kvinner. Denne gruppen går nå inn i sine tidlig voksen-år og er i ferd med å innta arbeidslivet. Fremover blir det viktig å forstå disse når de er en del av målgruppen.

Hva kjennetegner generasjon Z?

Generasjon Z er født med mobil i hånden og blir kalt for mobil innfødt. De har aldri levd i en tid uten internett. 
90% bruker sosiale medier hver dag, og mer enn 90% bruker internett til å finne informasjon om produkter og tjenester. I følge Visual Capitalist er de pragmatiske, opptatt av å spare penger, foretrekker autentiske merkevarer og bruker for det meste SnapChat og Instagram. I følge Ipsos sin SoMe-rapport for Q4 2018 vises en nedgang i alle sosiale medier for unge mellom 18 og 29 år, men SnapChat og Instagram er blant de mest populære SoMe-kanalene.

Hva må du ta høyde for når generasjon Z blir en del av målgruppen?

Dette er våre antagelser som vi baserer på hva som kjennetegner denne generasjonen.

  • De vil gjøre mye undersøkelser på nettet selv før de tar kontakt med et firma. Innholdsproduksjon vil være en viktig del av markedsførings-strategien.
  • De forventer en rask mobilvennlig løsning hvor man gjerne kan teste ut løsningen selv, og hvor man enkelt kan bestille, melde seg på eller melde interesse.
  • De vil antagelig fortrekke chat fremfor e-post eller telefon.
  • De vil ikke ha tålmodighet eller forståelse for løsninger som er trege eller ikke fungerer på mobil.
  • De vil stole mer på hva de finner selv via søk enn push-annonsering via digitale kanaler.

Hva bør du ha på plass?

Inbound marketing

Inbound marketing strategien er perfekt for generasjon Z, da denne handler om å  trekke til seg de riktige leadsene og kundene, samt å bygge opp merkevaren. Med en plattform som HubSpot får du både en strategi og alle verktøyene du trenger for å dekke behovene du måtte ha. 

Vi har laget en test du kan ta for å sjekke om inbound marketing kan være riktig for deg og ditt firma.

Ta vår inboundtest nå! 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.