Hva innebærer Facebooks endringer?


Facebooks endringer av algoritmen er dommedag for organisk spredning av innhold. Sant eller usant? Eventuelt kan man se på det slik: meningsløst innhold vil ikke lenger dominere nyhetsstrømmen din. Endringen sørger for at innholdsprodusenter må fokusere på godt innhold som både er engasjerende og med fokus på dialog med brukeren.

Facebook har utviklet seg til å bli en plattform der vi i stor grad liker og deler innhold som andre kan se på og lese. Det at vi kommuniserer mindre med venner og bekjente, er det Facebook nå ønsker og gjøre noe med ved og endre sine algoritmer. Algoritmene avgjør hva som er synlig i nyhetsstrømmen og endringene medfører at poster fra venner og poster med fokus på dialog, vil bli mer synlig i nyhetsstrømmen. Bedrifters og markedsføreres fokus bør være på å produsere innhold som inspirerer brukerne til å snakke om sine produkter og tjenester, framfor og bare fortelle om dem. Vi har for eksempel live-video som skaper mer dialog i kommentarfeltet enn vanlig video.


Bedrifter med fokus på markedsføring og som bruker Facebook for å drive trafikk til sitt eget nettsted, vil få en nedgang i spredning av sitt innhold. De som derimot bruker Facebook som et sosialt medium med fokus på dialog, vil komme til og forvente en økt spredning av sine poster. Vi kan alle relatere til at mange av postene i nyhetsstrømmen kun blir scrollet forbi. Dersom endringen medfører at brukeropplevelsen blir bedre, vil dette være positivt for de som skaper innhold med verdi for brukeren, disse vil også ha færre og konkurrere om plassen med.


Mindre støy → Fornøyde brukere → Mottakelig for budskap → Lettere og engasjere